Empty

Total: 0,00 zł

Zmiana nawyków żywieniowych.

Zmiana nawyków żywieniowych – cenne wskazówki.

 

W programie redukcji masy ciała ogromne znaczenie ma planowanie posiłków. Aby wprowadzić do swojego sposobu żywienia zmiany, które zaowocują nową niższą wagą i pozwolą na utrzymanie efektów, warto zastosować kilka łatwych wskazówek.

1. Należy jeść powoli, dokładnie żując każdy kęs.

Ośrodek sytości w mózgu potrzebuje około dwudziestu nut na odebranie pierwszych sygnałów zaspokojenia głodu. Jedząc za szybko sytość odczuwana jest w momencie, gdy zjadło się za dużo. Warto więc dokładnie gryźć pożywienie, ułatwiając tym samym proces trawienia.

Nawyk szybkiego jedzenia łatwo wyeliminować poprzez przerywanie posiłku na kilkanaście sekund co minutę. W tym czasie warto pokroić pozostałą porcję jedzenia.

2. Warto wymienić tradycyjne nakrycie na mniejsze.

Człowiek jest wzrokowcem. Porcja jedzenia nałożona na mały talerz wygląda na większą. Udowodniono, że z mniejszych talerzy je się wolniej. Pomagają w tym też mniejsze sztućce. Ta sztuczka pozwala przyzwyczaić się do mniejszych porcji.

3. Należy unikać najadania się do syta.

W związku z tym, że informacja o pełnym żołądku dociera do mózgu z pewnym opóźnieniem, warto kończyć posiłek z uczuciem lekkiego niedosytu. Po posiłku należy unikać dokładek. Warto dać sobie dziesięć minut czasu na ocenę sytuacji i stwierdzenie, czy rzeczywiście jest się głodnym. Ten nawyk niesie ze sobą wiele korzyści. Poza zdrowym dla układu pokarmowego nie przejadaniem się, łatwo przyzwyczaić się w ten sposób do mniejszych porcji, które zaczną zaspokajać głód.

4. Wielkość porcji – ważna sprawa.

Na talerz należy nakładać dokładnie taką porcję jedzenia, jaką zamierza się zjeść. Nawet w przypadku wzmożonego apetytu lepiej nałożyć większą porcję niż sięgać po dokładkę. Warto o tym pamiętać przygotowując jedzenie tylko dla siebie: należy ugotować dokładnie tyle, ile zamierza się zjeść.

W wypadku, kiedy nakłada się więcej na talerz, warto zainwestować w surówki i sałatki oraz dodatki owocowe. Maja stosunkowo niewiele kalorii, a ze względu na wysoką zawartość błonnika pokarmowego, świetnie zaspokajają głód.

5. Jedzenie powinno być przechowywane poza zasięgiem wzroku.

Aby nie narażać się na pokusy warto przechowywać jedzenie, aby nie było ono w zasięgu ręki. Półmiski wypełnione łakociami są pokusą, której ciężko się oprzeć. Po takie przekąski sięga się często pomimo uczucia sytości. W miarę możliwości najlepiej nie trzymać w domu w ogóle łakoci. Wyrobi to dobry nawyk nie kupowania żywności przetworzonej i wysokokalorycznej.

Dodatkowym atutem tej zasady jest fakt, że łatwo obronić się przed niekontrolowanym podjadaniem przed telewizorem, które zwykle doprowadza do wchłonięcia dodatkowych kilkuset kilokalorii za jednym zamachem.

6. Nie wolno zajadać nudy.

Problemem bardzo wielu osób jest sięganie po jedzenie, gdy się nudzą. Jest to okropny nawyk, który często doprowadza do nadwagi. Zamiast jedzenia, należy czas wolny poświęcić na ulubione zajęcia, rozwijanie pasji, czy choćby odpoczynek. Odzwyczajenie się od niekontrolowanego podjadania jest bardzo ważne w aspekcie zdrowotnym i niezbędne do utrzymania szczupłej sylwetki.

Jeśli chęć przekąszenia czegoś między posiłkami jest bardzo duża, warto sięgać po przekąski owocowo-warzywne.